Årsmötet 2016

Årsmötet 24/4 var välbesökt.

I enlighet med stämmans dagordning justerad med flytt av § 14 till före §11 fastställdes mötet.

Hans Oscarsson valdes till mötets ordförande och Torwald Cullberg till sekreterare.

Årsredovisningen, med stöd av revisionsberättelsen godkändes av årsmötet, samtårets förlust balanserades enligt styrelsens förslag.

Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året.

För 2016 föreslogs en ersättning om 5000 kr att fördelas i styrelsen samt 2000 kr i ersättning till revisor/erna.

Mötets deltagare fick en genomgång av var föreningen står rörande fiberanläggningen och tillhörande EU-bidragsansökan. I dagsläget har vi fått ett muntligt besked om att vi ska få besked i slutet på juni rörande bidraget. I övrigt så har styrelsen fått proposition 3 angående möjlighet att undersöka icke bidragsfinansierade alternativ godkänd. Om det finns anledning att gå vidare i den riktningen så ska detta fastslås på en extra årsstämma innan avtal skrivs.

Proposition 1 var ett antal ändringar i stadgarna vilka ska förtydliga innebörden av medlemskapet och rätta till dagordningen på årsstämman samt en komplettering av hur rösträtt får hanteras.

Proposition 2 var att föreningen ska anlita extern revisionsbyrå som komplement till revisorn för att granska kommande bokföring och årsbokslut då det kommer hanteras stora summor pengar varav föreningens medlemmar lämnar från sig en stor del.

Föreningen har fått en till stora delar ny och större styrelse.

På konstitutionsmötet direkt efter årsmötet valdes Kent Andersson till ordförande, Hans Oscarsson till sekreterare och kvar står Anders Carlsson som kassör. Övriga styrelseledarmöter utgörs av Bert-Inge Nordberg och Stefan Olsson. Till suppleanter omvaldes Rolf Wadlund och Arne Olsson och mötet konstateraratt det är en vakans som suppleant att fylla. Renja Oscarsson kommer fortsätta vara medlemsregistrerare och ekonomiadministratör som stöd till kassören Anders Carlsson.

Till revisor omvaldes Anne-Mari Bjärnlind och Björn Hellin valdes till revisorsuppleant.

Årsstämman kan också konstatera att det saknades förslag till valberedning vilket behöver åtgärdas inför nästa årsstämma.